Інтегрований курс (Всесвітня історія. Історія України) 6 клас. Урок №22. Тема: Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. Будда та його вчення

6 клас
Урок №22
Тема: Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. Будда та його вчення
Мета уроку: дати уявлення про суспільний устрій, культуру та релігію Індії, наукові досягнення індійців; працювати з поняттями «варни», «касти», «буддизм»; встановлювати взаємозв’язок між релігією та державою, сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи, удосконалювати вміння працювати з атласом, контурною картою, історичними джерелами. Розвивати історичне, логічне, критичне мислення, зв’язну мову, пізнавальну активність в оволодінні історичними знаннями. Виховувати повагу до історичної спадщини, культурних та релігійних цінностей інших народів.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть: показувати територію Індії; пояснювати і застосовувати на практиці поняття та терміни: «веди», «варни», «касти», «буддизм», «нірвана», «карма»; встановлювати взаємозв’язок між релігією та державою Давньої Індії; порівнювати вірування народів, культурні здобутки населення держави; пояснювати вплив природних умов на життя людей та їхні релігійні вірування у Індії.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до теми, карта, атласи, презентація.
Поняття: «веди», «варни», «касти», «буддизм», «нірвана», «карма», «реінкарнація».
Епіграф : «Індія – духовна колиска цивілізації»




ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти! Сьогоднішній урок хочу розпочати китайським прислів’ям: «У навчанні не важливо ─ молодий ти чи старий; осягнеш ─ і станеш майстром». Отже, сьогодні я бажаю вам усім осягнути нове і на завершення уроку стати майстрами.
 Повідомлення мети і теми уроку
Отже, ми продовжуємо вивчати історію дивовижної країни. Країни контрастів, чудес і різнобарвної культури – Давньої Індії.
Тема уроку – на дошці: «Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. Будда та його вчення» (СЛАЙД 1).  (ЗАПИСАЛИ в зошити число і тему).
Але, перш ніж почати вивчати нове, потрібно пригадати те, що ми вивчали учора. Перед вами текст. Ви повинні прочитати його, знайти помилки і назвати їх та правильну відповідь (СЛАЙД 2)
II. Актуалізація опорних знань
Методичний коментар. Перевірка знань учнів проводиться у формі історичного диктанту, учні знаходять помилки в тексті та роблять виправлення.  
 Історичний диктант№ 1.
Територія, яку називають Стародавня Індія, розташована у Східній Азії, на півострові Піренеї. На півночі її відокремлюють від іншого світу гори – Карпати. По даній території протікають річки Ніл та Євфрат. Вся місцевість покрита болотами та лісами,  де  водилися тигри, пантери, слони, змії.
(СЛАЙД 3)
Робота з картою
На підтвердження ваших слів попрацюймо з картою:
1.     П-в Індостан
2.     Гімалаї
3.     Інд і Ганг
4.     Індійський океан, Аравійське море, Бенгальська затока

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
     Індія – це країна незвичайна, яка має особливу культуру і зробила великий вплив на світову цивілізацію. Сьогодні в Індії проживає 1.297.818.000 млрд жителів, вона друга, після Китаю за кількістю населення. Тож давайте проникнемо в давню історію цієї дивовижної країни.
v Слово вчителя. На дошці ви бачите запитання, відповідь на яке ми з вами зможемо дати в кінці уроку, але для цього треба бути дуже уважними. А питання таке: «Яким досягненням ми завдячуємо індійцям?»
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
На уроці сьогодні будемо працювати за наступним планом:
1.     Суспільний устрій Стародавньої Індії
2.     Релігія стародавніх індійців: індуїзм та буддизм
3.     Наука та культура Стародавньої Індії
4.     Повсякденне життя
Тож, розпочнемо!
1.     Суспільний устрій Стародавньої Індії
v Розповідь вчителя про релігійні вірування давніх індійців.
Арії, як і інші народи, обожнювали сили природи. Індійці і досі вважають священними багатьох тварин – корів, мавп, слонів. Вони їх не вбивають і не їдять, а річка Ганг вважається індійцями священною.
Чому?
 Вони вірили, що вода змиває всі гріхи. Мертвих спалювали, а попіл викидали в річку. (Мамчур)
Дійсно, індійці вірили, що вода у річці є священною, тому і свої перші міста вони будували саме в долинах річок  Інд та Ганг (СЛАЙД 4) Що зображено на малюнках? (Розповідь про місто Мохенджо-Даро) ( Джаман, Топорівський)
         Окрім давніх міст до нашого часу дійшли найдавніші джерела знань з історії Давньої Індії – «Веди» -  збірка священних гімнів, наспівувань жертовних молитов.
Згодом ведична релігія призвела до виникнення в VІ – ІІ ст. до н.е. нової релігії – брахманізму. (СЛАЙД 5)
Запитання: Чому Брахму зображали саме у такому вигляді? (Ружицька)
(Тому що він був головним Богом, який повинен був усе бачити, чути і вміти, саме тому його так зображали)
Так, Брахма був головним Богом і поділив людей на нерівні групи, призначивши кожній з них заняття на все життя (СЛАЙД 6) називалися ці групи – варни.
Як же Брахма розподілив людей ? (СЛАЙД 7) (Юля) – За переказами Брахма створив людей зі свого тіла: з уст – брахманів, які були жрецями і стояли на верхівці суспільства, з рук – воїнів, царів і родову знань, зі стегон – ремісників та селян, зі стоп – слуг.
Кожна варна мала свої обов’язки (СЛАЙД 8)
Варни мали свої особливості (СЛАЙД 9)
Окрім варн в індійському суспільстві виникали касти – об’єднання людей за професією. Скільки було професій, стільки було і каст. Діти належали до касти своїх батьків. Усе життя люди відносились до тієї варни і касти у якій вони народилися, змінити її було неможливо.

Отже,
Ø  на які групи поділялось індійське суспільство?
Ø  Який Бог так поділив людей?
Ø  Якими були правила життя у варнах?
·        Формуємо поняття «варни» і «касти». Записати визначення в зошит.

То ж, чому Брахма створив людей з різних частин тіла? (Мархайчук)
Хто такі недоторканні?
Так, це найнижча група людей, які проживали в Індії, до яких навіть торкатися було заборонено, тому що це принижувало людей із вищих груп.

2. Релігія стародавніх індійців: індуїзм та буддизм
    Індійці вірили, що людина живе 7 разів, а після смерті душа людини переходить до іншого тіла, в залежності від того, якою вона була у попередньому житті (СЛАЙД 10).
Це називається реінкарнаціяпереселення душі, перевтілення.
Формування поняття реінкарнація (ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ)

У Індії було декілька релігій. Одна із них індуїзм. Її особливість полягає в тому, що люди вірили у трьох Богів, які були творцями всесвіту (СЛАЙД 11). Головних бог Брахма – творець усього живого, карав грішників і невірних, Вішну – охоронець, Шива – руйнівник.
v Фізкультхвилинка (відео танець)
А зараз ви трішки відпочинете і станцюєте рухи з індійського танка. Під музику відтворюєте рухи руками і головою за танцюристкою. Згода!?
 
Поки ми з вами танцювали, з’явився невідомий чоловік. Звідки ви до нас прийшли і як ваше  ім’я? (Входить Будда)
(  розповідь Будди )
Дякуємо вам за цікаву розповідь. ( він іде)
Діти, про яку релігію ви щойно довідались? (буддизм) (СЛАЙД 12). Як він виник? Які є заповіді Будди?  (Діти називають заповіді, я чіпляю їх на дошку) – порівняти з християнськими заповідями.
Будда говорив, що спасіння досягне лише той, хто обмежить свої бажання і почуття, а відтак, зможе досягти душевного спокою – нірвани (СЛАЙД 13).
Буддизм став однією зі світових релігій, поруч із християнством та ісламом. Сучасні статуї Будди і сьогодні є окрасою індійських міст (СЛАЙД 14)

3. Наука та культура Стародавньої Індії
       Але досягнення індійців біли не лише у створенні власної релігії, але і в культурі та наукових знаннях. (СЛАЙД 15)

Ще однією не розкритою сторінкою нашого уроку є індійське письмо, яке виникло у ІІІ тис. до н.е. і яке досі залишається нерозгаданим. Пізніше виникає давньоіндійська мова – санскрит (СЛАЙД 16).  
До наших днів дійшла найдавніша книга в індійській літературі – «Рігведа» - збірник священних гімнів. Це молитви і прохання, звернення до богів, де записано багато замовлянь від різних хвороб, які можна лікувати з допомогою слів, води і трав.
Також у індійців є 2 видатні пам’ятки літератури: поема «Магабгарата» і «Рамаяна» (СЛАЙД 17-18)
Розповідь дітей про них, отже, будь-ласка слухаємо…
(діти розповідають про поеми)
Отже, чим такі цінні поеми «Магабгарата» і «Рамаяна»?

Але і це ще не все, що дали майбутнім поколінням давні індійці (Коментоване читання, ст. 105, знизу, п.4)

Індія є батьківщиною гри в шахи (СЛАЙД 19), яку називали «гатуранга», що означає «армія, що складається із чотирьох родів військ». Індійці вміли визначати більше 100 хвороб і користуватися лікарськими травами.

Індійські математики винайшли простий і зручний спосіб лічби та запису чисел – десяткову систему числення (так звані арабські цифри). (СЛАЙД 20) Кожна цифра змінює своє значення залежно від її місця в числі. Тому для позначення десятків, сотень, тисяч можна користуватися тими самими знаками. Індійці також запровадили в цифрову систему нуль. Індійські математики розробили правила арифметичних дій, знали квадратні й кубічні корені.

У той період було збудовано багато буддійських храмів - ступ. За переказом,
індійський цар Ашока звів 84 000 ступ. Найвідоміша та найбільша ступа постала в місті Санчі. Кам’яна огорожа, що оточує ступу, мала чотири брами, зорієнтовані за сторонами світу. На брамах вирізьблено сцени з життя Будди, а також картини природи, представників тваринного та рослинного світу, сцени з буденного життя індійців, перекази й легенди, що пов’язані з життям богів і людей. (СЛАЙД 21)

У 2-1 ст. до н. е. індійці почали вирубувати храми та монастирі в скелях (СЛАЙД 22-24)

А ще індійці створили сукупність духовних і фізичних вправ для гармонійного психічного і духовного стану людини. (СЛАЙД 25). Називається таке заняття – йога.

4.Повсякденне життя
Те, до якої варни відноситься людина, можна було дізнатися по її зовнішності. Національний жіночий одяг індійців називається сарі. Багаті індійці носили гарний, вишуканий одяг із дорогих тканин, прикраси, жили у більш просторих будинках (СЛАЙД 26-28). Люди ж з нижчих каст проживали в маленьких будинках або й зовсім на вулиці. (СЛАЙД 29) на жаль, такий контраст зберігся у цій країні до сьогодні.

V. Узагальнення та систематизація нових знань та вмінь
Гра«Намисто з перлів»
Отже, швидко пролетів час, ми з вами розглянули всі запитання і час повертатися з Індії до нашого класу. Проте роботу ми завершити не можемо, оскільки не дали відповідь на запитання. Краса у світі багатогранна. У чому пощастило відкрити індійцям красу: у природі, мистецтві, людських думках і вчинках? Так як урок наш не звичайний, то і відповідь дамо в незвичайній формі.
Методичний коментар. На партах у вас лежать кружечки-перлинки різних кольорів. Кожен з вас зараз напише на кружечку, на ваш розсуд, важливе досягнення індійців. І ми створимо «Намисто з перлів».
(діти створюють намисто)
Прогнозовані відповіді учнів.
Література: 1) «Рігведи»- найдавніша збірка ведичних гімнів та заклинань; 2) «Рамаяна» - поетичне оповідання про пригоди Рами; 3) «Магабгарата»
Наукові знання: 1)цифри, які використовуються до сьогодні; цифра «нуль»; 2) шахи; 3)розвиток медицини; 4) зведення монументальних споруд.

VІ. Підсумок уроку та оцінювання навчальних досягнень
Учитель. Ось і завершилася наша мандрівка до чарівної Індії. Чи справдилися ваші очікування від уроку? (Мікрофон, якщо буде час)
Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
         1.Опрацювати параграф №21
2.Випереджальне завдання, підготувати доповідь на тему:  «Вирощування рису, чаю та шовківництво в Китаї»
 Безперечно, сьогодні ми переконалися в тому, що досягнення індійців у світовій культурі безцінні.

Дякую вам за роботу. До побачення.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Історія України. 5 клас. Урок №21. Тема: Проголошення незалежності України