Історія України. 5 клас. Урок №21. Тема: Проголошення незалежності України

Урок №21

Тема: Проголошення незалежності України.

Мета: учні повинні навчитися пояснювати та застосовувати у власних висловленнях поняття і терміни: «незалежність», «Президент», «референдум», «Конституція»; називати і характеризувати відомих діячів сучасної України, складати про них запитання; показувати на карті територію України, області та обласні центри, сусідні держави; називати основні конституційні права та обовязки громадян України; висловлювати ставлення про події, явища та діячів періоду незалежності. Здійснювати патріотичне виховання, зміцнювати любов до рідного краю, народу, держави.

Обладнання: підручник, історична карта, портрети історичних діячів, ТЗН.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
 На минулому уроці ми з вами вивчили яким було становище України в роки Великої Вітчизняної війни. Давайте пригадаємо: (слайд)
1.     До складу якої держави входила Україна? (СРСР)
2.     Коли і як розпочалася Велика Вітчизняна війна? (22 червня 1941 р.)
3.     Проти кого і за що воювали українці під час цієї війни? (проти Німеччини і за свободу).
4.     Назвіть прізвища героїв Великої Вітчизняної війни (зокрема у нашому місті).
5.     Чи були спроби після закінчення війни здобути незалежність України?
6.     Як ви розумієте слова «незалежність», «Конституція».
7.     Україна сьогодні є незалежною державою?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Перед тим, як розпочати вивчення нової теми, я хочу, щоб ви послухали пісню і, можливо, вона вам підкаже тему нашого сьогоднішнього уроку (слайд пісня).
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Проголошення незалежності України». Але перед тим, як розпочати урок, я хочу розповісти вам одну старовинну притчу: (слайд)
Давним-давно в старовинному місті жив Майстер, оточений учнями. Найздібніший з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?». Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
- Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий? Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:
- Все в твоїх руках.

Отже, сьогодні всі нові знання – у ваших руках і я бажаю вам сьогодні знайти відповіді на всі запитання.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.     Коли Україна стала незалежною.

Всі ви народилися після того, як Україна стала незалежною. Про те, як вона здобула незалежність, про перші кроки на шляху розбудови нашої держави ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
1985 року в СРСР розпочались реформи, які призвели до розпаду цієї величезної та колись могутньої держави. 16 липня 1990 року Верховна Рада прийняла Декларацію про державний суверенітет України, де від імені всього українського народу було заявлено про наміри будувати свою самостійну державу. Через рік, 24 серпня 1991 року Верховна Рада проголосила Україну незалежною державою (записати дату в зошити і прикріпити її на «Дерево знань»). (слайд Акт).
1 грудня 1991 року було проведено всенародне опитування – референдум, під час якого незалежність України підтримало більше 90% населення. Того ж самого дня нашим народом було обрано Президента України. Ним став Леонід Макарович Кравчук. (слайд), (дату і подію на «Дерево знань»).
Наступними президентами України були: Леонід Кучма, Віктор Ющенко (слайд), а у січні 2010 року президентом України став Віктор Янукович (слайд).

2.     Конституція – основний закон держави. Прийняття Конституції України.
Проголошення незалежності – тільки початок у житті молодої держави. Про те, якою має бути Україна в майбутньому написано в основному законі нашої держави – Конституції.
Що таке Конституція – розповість учня (учениці).
Отже, Конституцію України було ухвалено 28 червня 1996 року і цей день проголошено державним святом. (дату і подію – на «Дерево знань»).
Найвищою цінністю в нашій державі визнано людину. Саме тому держава повинна захищати життя своїх громадян. Кожна людина має право на життя, недоторканність житла, не можна втручатися в особисте життя інших людей, перешкоджати подорожувати, висловлювати свою думку, відвідувати церкву. З іншими правами та обовязками людей в нашій державі ви ознайомитесь самостійно.
За Конституцією главою держави є Президент (слайд), закони ухвалює Верховна Рада, втілює їх у життя Кабінет Міністрів України. Найвищий судовий орган – Верховний Суд України. (на «Дерево знань» слова Президент, ВР, КМУ, ВСУ).

Державними символами України є:
-         Державний прапор України;
-         Малий Державний Герб України;
-         Гімн України. (на «Дерево знань» символи)
(стисла розповідь про державні символи).

Ми трошки втомились і тому потрібно піднятися і трошки розімнятися (фізкульт хвилинка).

3.     Сучасне життя нашої держави.

Ставши незалежною державою, Україна повинна подолати чимало труднощів. За недовгий час було створено власні Збройні сили, органи безпеки і правопорядку. У промисловості велику роль відіграють металургія та машинобудування.
Україна має всі різновиди сучасного транспорту: залізничний, повітряний, автомобільний, морський, річковий, а також метрополітен. Наша держава має вихід до морів (яких?). Найбільшими портами є Одеса, Іллічівськ, Миколаїв, Херсон, Маріуполь, Феодосія, Ізмаїл.
У 1996 році в Україні було запроваджено власну національну валюту – гривню (слайд).
Територія України сьогодні поділена на 24 області, а також до її складу входить Автономна Республіка Крим. Столицею нашої держави є місто Київ.
В Україні проживає понад 48 млн осіб. Поряд з українцями у нашій державі мешкають росіяни, білоруси, молдовани, кримські татари, болгари, угорці, румуни, поляки, вірмени, євреї, греки й представники багатьох інших національностей  (слайд).


Робота з картою
1.     Зі скількох областей складається Україна?
2.     Покажіть на карті територію нашої держави, столицю, АР Крим, Вінницьку область.
3.     Покажіть та назвіть держави, з якими межує Україна.
4.     У якій частині України розташоване наше місто?

4.Місце України у світі.

Великі досягнення нашої держави в галузях культури, науки, техніки та спорту. В Україні є чимало відомих людей, які гідно представляють її у світі. (Назвіть прізвища відомих вам видатних українців і вид їхньої діяльності). Україна підтримує відносини з багатьма державами Європи і світу.
Крім сучасних відомих людей наша країна багата й тими, кого вже немає, але вони залишили після себе чудові спогади про любов до рідної землі… «Любіть Україну…» - так писав про Україну Віктор Сосюра.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Гра «Редагування тексту» (слайд).

Мікрофон.

VI. Підсумки уроку.

Отже, сьогодні на уроці ми з вами гарно попрацювали. Деякі події були вам відомі, а про деякі ви дізналися вперше. І я сподіваюся, що з сьогоднішнього уроку ви візьмете для себе щось корисне, те, що стане вам у пригоді у майбутньому.
Оголошення оцінок.

VII. Домашнє завдання.

1.     Опрацювати текст підручника (  параграф 20);
2.     Усно дати відповіді на запитання на ст. 159 (пит. 3-4);
3.     Підготуйте стислу розповідь про те, які державні свята пов’язані з подіями 20 ст.



ДОДАТКИ




Коментарі